DİNDEN ANLADIKLARIMIZ VEYA ANLAMADIKLARIZ

8 yıl önce

İlhami Güler Hocanın “Vicdan böyle buyurdu” kitabından din adına anladıklarımız veya anlamadıklarımızı görmeye çalışalım, bakalım neler varmış?

Tesettürün Farklı iki Anlamı

Tesettür, kadının kendi onurunun veya namus anlayışının bir yansıması olabilir. Ancak, başın örtülmesi, çarşaf-peçe, burka, nikap vb. lAri erkeğin kadın üzerindeki tahakkümünün göstergeleri/ aparatlarıdır. (s. 34)

Kaderin Kaderi

Allah, Kur’an’da ısrarla “Kader” kavramıyla doğada fiziksel bir ölçülülüğün, zorunluluğun, nedenselliğin, kurallı değişmenin var olduğunu vurguladığı halde Eşarilik, bu kavramla doğada nedenselliğin/zorunluluğun olmadığını teolojik olarak iddia etmeye çalıştı ve kaderciliği savundu. Kadercilik, “Dindarlık” kisvesinde bir ahlaksızlıktır. Dindarlık maskesi altında Tanrıya iftira etme ahlaksızlığıdır. (s. 40)

Tanrı’nın İhlal edeceği ve İhlal etmeyeceği Yasa

Tanrı, doğaya koyduğu fizik yasalarını (Ayet-kader) –Peygamberlerini desteklemek için –kendi ihlal edebilir. (Mucize); ancak, kendinin kendine koyduğu (6/12, 54), kendini bağlayan ahlak yasalarını (Sünnetullah) asla ihmal etmeyeceğini söyler. (33/38, 62; 35/43) (s. 47)

Hoş Görmenin Anlamı

Neleri “Hoş” gördüğümüzü tayin eden, “kim” olduğumuzun sınırlarıdır. “Çok hoşgörülü” olmak, kimliksiz ve karaktersiz olmak anlamına gelir. Devletin, ahlakın ve hukukun kuralları, hoşgörünün sınırlarıdır. (s.51)

Bağımlılığın Misali

Sigara, alkol ve uyuşturucu bağımlılığı, sürekli yağmurda-çamurda gezmeye çalışma veya ameleliğin “meslek” sanılmasıdır. (s. 52)

Mülteci Kimdir?

Yaşlı, kadın ve çocukların dışında “Mülteci” olamaz; sığınma hakkı verilmemelidir. Diğerleri “şehadeti/ölümsüzlüğü/kahramanlığı” göze alamayan yani onuru olmayan korkak/ödleklerdir. (s. 79)

Kimlerin Vicdanı Olur?

Zahidin/mistiğin/mutasavvıfın (Pasifin) vicdanı olmaz. Vicdan, Mücahitlerin, mukallitlerin, muttakilerin (Aktiflerin) karıdır. (s. 85)

Dinin Amacı

Dinin amacı, en vahşi hayvanı ehlileştirip insan yapma projesidir.

İki Türlü Din-Tanrı

1.     Düşünmeyeceksin; emirlerime itaat etmeyeceksin.

2.     Düşüneceksin ve vicdanınla emir/hüküm vereceksin. Kur’an, ikinci türden bir din vazederken Sünnilik ve Şiilik, birinci türden bir din vazettiler. Hafız/ezber, inanç, örf, taklit, alışkanlık, gelenek ve kültür birinci tarzın aktüelleşmesidir. Düşünme, vicdan ve kalbin ürpermesi (23/60) ise dini aktin nitelikleridir. (s. 127)

 

Ağacı Ayet Olarak Görmek

Ağaç, sadece ağaç değil, Tanrının birer işi olarak, binlerce “ayet”inden biridir. Kur’anın temel davası olarak bunun görülebilmesi için, insanın kör-ölü değil; görebilen bir diri olması lazımdır. ( s. 129)

 

İmanın Üç Hali

 

1.     Mantığa, bilgiye dayalı saf su hali: Kelamcılar ve ilahiyatçı filozoflar.

2.     Şarap hali: Teslimiyetin, koşulsuz boyun eğmenin, itaatin, doğmanın sarhoşluğu: Hristiyanlar ve mistikler.

3.     Mantık ve ahlaki duygulanımı birlikte içeren şerbet, şıra, meyve suyu hali: Kur’an. (s. 132)

Çağdaş İslam-i Vecizeler/sıloganlar

“La ilahe illellah”, “Allah’ü Ekber” gibi dini sloganlar, müşrik bir toplumda anlamlıydı. Bu gün ise Allah ve ahiretin unutulduğu veya inkâr edildiği “seküler” bir çağda yaşıyoruz. Bugünün İslami “vecize/slogan”ları şöyle olabilir:

“Allah’tan geldik; Allah’a, ahirete gideriz.”                            

“Kapitalizme inat, yoksullar ve çaresizler gönüllü ortaklarımızdır.” 

“Korkma paylaş; çoğaldığını göreceksin.”

“Sekülarizm, gaflettir; oysa her şey ayettir.”

“Sekülarizm, -Tanrının unutulması olarak- şeytanın partisinin (Hizbüşşeytanın) iktidarıdır.”

“Ağacın sadece ağaç değil; aynı zamanda ayet olduğunu anlamamak, aptallıktır.”

“İnsanlara faizle/fazla borç verme; onlara yardımla Allah’a borç ver.”

“Akıllı insan yarını düşünür; yarını, yani ahireti/ebedi hayatı.”

“Dolar ve Avro, kâğıttan iki puttur.”

“Zenginliğin herkesçe arzu edilir oluşu, her zenginin doğru-dürüst olduğu anlamına gelmiyor.”

“Zenginlerin çoğunun kâfir oluşu, kâfirlerin muhteris/mütekebbir oluşundandır.”

“Cimrinin içine şeytan gizlenmiştir.”

“Aldığın zaman sevinmeyeceğin şeyi, başkasına hayır diye verme.”

YAZARIN DİĞER YAZILARI